Monday, October 10, 2011

Pengetahuan semua

Salam pagi untuk semua yang dah bangun hari Isnin

Hujung minggu saya yang lalu dipenuhi dengan kursus, iaitu kursus pra-perkahwinan yang banyak saya belajar tentang perkara yang berkaitan nak kahwin. Malah ada juga beberapa perkara yang saya belajar tentang akidah.

So kali ini saya nak menyampaikanlah 2 perkara yang telah dipelajari dari ustaz penceramah. Apa dia? Baiklah ianya mengenai kebersihan dalam Islam. ?Ini boleh dipraktikkan oleh orang lain juga.

Dalam Islam sekiranya bab najis, untuk membersihkannya perlu sehingga hilangan bau, rasa dan fizikal najis tersebut.

Ok jika kawasan rumah kita atau lantai dalam rumah terkena air kencing anak kecil, kucing atau apa jua najis ringan dan sederhana. Maka memang diperlukan membersihkannya. Setelah dibersihkannya secara fizikal hingga hilang tak nampak najis itu. Perlu dimop, tapi bukan seperti yang kita lihat cara makcik cleaner mop. Setelah kita masuk mop dalam cucian dan di perah lalu di mop lantai tersebut. Kita tidak boleh memasukkan mop itu ke dalam baldi balik kerana ia akan dianggap najis. Apa yang perlu dibuat ialah ambil mop perah ia, dah bilas di bawah air yang berjalan iaitu di bawah air paip sehingga diyakini bersih. Barulah kita masuk mop dalam baldi untuk cucian seterusnya. Begitulah cara yang betul untuk membersihkan lantai mengikut akidah dan Islam.

Ok seterusnya mengenai membersihkan baju, kalau dulu-dulu basuh baju tak pakai mesin basuh. Tapi sekarang semua moden, semua pakai mesin basuh, apabila semua mesin basuh habis semua baju masuk bersama. Jika ada baju baby yang dah kena kencing atau ada kesan najis, mahupun baju atau seluar kita terkena najis kucing atau apa jua binatang, maka perlu lah diasingkan baju kotor tersebut. Dimasukkan baju ayng bersih dahulu untuk dicuci dalam mesin basuh. Habis pusingan untuk baju bersih, dikeluarkan baju bersih untuk disidai darulah dimasukkan baju yang kotor terkena najis. Apabila nak di sidaikan baju yang terkena najis walaupun dah dibasuh guna mesin basuh, ada ulama menyarankan baju tiu perlu dilalui air yang bergerak seperti air paip baru bilas dan disidai. Ini untuk memastikan baju itu suci dan bersih dan diyakini tanpa was-was.

Oklah setakat ini sahaja post saya kali ini, salam sejahtera untuk semua.

Dr Hafidz

Sunday, October 9, 2011

Kotak pasir untuk kucing

Salam pagi Ahad untuk semua,

Pagi ini saya ingin berkongsi satu tajuk ringan yang boleh menjadi panduan pada anda, iaitu berkenaan pasir tandas atau litter untuk kucing.

Untuk yang prihatin kepada pekerluan kucing pasti akan menyediakan kotak pasir untuk mereka menjadi tandas membuang air.

Kalau ada yang belum menyiapkan pasir litter, saya nasihatkan buat. Sebab ini menjadikan kucing anda berdisplin dan juga membantu kucing menzahirkan naluri sebagai kucing. Kerana memang apabila kucing perlu untuk membuang air, naluri mereka mesti mencari pasir untuk mengkais dan menutupi najis mereka kembali.

Ini adalah 4 tips untuk memulakan latihan membina tandas kucing,

Dapatkan tempat pasir kuicng atau bekas atau kotak yang sesuai dengan kucing anda. Kalau kucing itu berat 3 hingga 5 kg semestinya saiz kotak perlu yang paling besar,kalau kucing tersebut berat antara 1 hingga 3 kg dapatkanlah saiz yang sederhana. Kucing ada cara tersendiri untuk menjalankan kewajipan membuang, malah tekniknya juga ada yang berlainan.. Saya takut kalau kotak tersebut kecil dan tidak sesuai maka apabila kucing tersebut membuang air besar maka tahinya akan landing diluar kotak. Maka bertambahlah kerja kita. Bekas macam ini banyak dijual di Pet Shop, saiz dan pelbagai reka bentuk.

Gunakan pasir atau litter yang sesuainya. Di pasaran banyak jenis, salah satu yang biasa kucing saya guna ialah pasir yang boleh clumping atau berketul dan tidak berdebu. Ada yang murah tapi pasir tu tidak clumping dan ia berdebu, malah ada juga jenis kayu dan silikon. Beli satu yang anda rasa sesuai atau tanyakan di kedai haiwan, cuba di rumah. Sekarang ini ada yang saiz kecil dan saiz bungkusan besar. Jadi perlu lihat kebiasaan kekerapan untuk menukar pasir. Saya sarankan kalau pagi diberi pasir baru, petang perlulah tukar.

Letakkan kotak itu ditempat betul. Mungkin di kawasan laluan kucing anda hendak makan dans sebagainya. Jangan diletakkan di bawah meja makan kita, takut apabila berbau kita yang muntah. Atau jangan diletak ditempat mudah hujan, kan dah basah.

Selalu tukar pasir macam saya kata tadi, pagi tukar pasir baru petang pergi periksa balik mesti dah kotor. Kucing ada kala boleh jadi pembersih, maka apabila dia lihat kotak dah penuh dengan tahi kucing sanggup tahan tak nak lepas hajat. Maka ini merbahaya untuk kesihatannya.

Jadi saya harap 4 tips tersebut boleh membantu dan panduan la untuk memulakan satu tugasan baru iaitu menyediakan tempat pasir kumbahan kucing anda. Semoga anda dan kucing anda dilimpahi rahmat Tuhan di pagi Ahad dan bahagia selalu. Jumpa lagi.

Love

DR Hafidz

Friday, October 7, 2011

kartun hari ini

http://www.toonpool.com/user/610/files/cat_condo_465325.jpg

Ear mites atau kutu telinga di kucing





Salam sejahtera

Mungkin saya tidak pernah membawa tajuk ini untuk diperbincangkan atau mungkin pernah. Tapi adalah lebih baik untuk saya mengulanginya lagi. Kali ini topik berkenaan masalah kutu telinga di kucing


TAHI TELINGA MEMENUHI SELURUH BAHAGIAN RUANG LUAR TANDA JELAS BERMASALAH

Kucing anda mungkin akan merasa masalah kegatalan yang teramat sangat, suka menggaru telinga sehingga berdarah. Kemudian anda lihat telinga penuh dengan tahi daki berkumpul sehingga di luar seperti gambar di atas. Daki tersebut bukannya warna kuning tapi agak kehitaman. Maka kucing anda 80% diyakini ada masalah ear mites.

Ear mites iaitu Otodectes cynotis memang akan memberikan masalah pada kucing. Ia akan menimbulkan kesan alahan atau alergi yang akan membuatkan keadaan kegatalan yang teramat sangat di bahagian luar telinga kucing.

INILAH RUPA OTODECTES CYNOTIS, MEMANG GANAS JIKA DILIHAT BAWAH MIKROSKOP

Tanda-tanda mudah yang anda boleh kenal pasti kucing anda bermasalah ini ialah:
  1. Kegatalan terasa di bahagian telinga, muka dan sebahagian leher menyebabkan mereka kerap menggaru dan menghabiskan masa seharian hanya menggaru.
  2. Tahi telinga yang berwarna merah atau kehitaman akan kelihatan dengan sangat jelas, untuk tahi telinga yang normal adalah berwarna kekuningan.
  3. Jika perkara ini berlarutan lama akan nampak kerak di bahagian kulit telinga dan sebahagian muka, menunjukkan telah berlaku kerosakan berterusan pada kulit di telinga.
  4. Saya selalu menggunakan aplikasi pemerhatian yang saya sarankan kepada Tuan Kucing yang datang membuat rawatan jika mereka meragui ia berpunca dari kutu telinga, saya nasihatkan kepada mereka cuba bersihkan telinga kucing yang bermasalah itu di waktu pagi, kemudian perhatikan telinga tersebut di waktu petang. Apa yang anda nampak, jika telinga itu telah penuh dan padat kembali dengan tahi telinga hitam maka berkemungkinan besar ia adalah masalah Otodectes cynotis.


KITAR HIDUP KUTU INI DI SATU KUCING BOLEH MENGHASILKAN LEBIH DARI 5 TELUR

Apakah rawatan yang sewajarnya:

Banyak yang boleh dilakukan, tapi yang penting jika kebersihan kucing dan proses pembersihan diri kucing itu tidak dilakukan secara bulanan atau mingguan maka masalah ini akan berulang. Adalah lebih baik apabila masalah ini telah dirawat maka perlu dilakukan pembersihan dan mandian ke atas kucing sebaiknya 3 minggu sekali atau 2 minggu sekali.

OK lah rawatan yang terbaik perlu dilakukan apabila dapat tahu masalah ini berlaku:

  • Dapatkan ear canker drop atau dipanggil ubat telinga untuk kucing, caranya samaada anda boleh titikkan 1 titik ubat itu ke dalam telinga bermasalah 4 kali sehari. Atau anda titikkan ubat tu ke tisu atau pengorek telinga kucing dan cuci telinga tersebut 4 kali sehari. Pastikan anda keluarkan tahi telinga yang berwarna hitam semaksimum yang boleh. Namun jika anda melihat ada kesan darah kelihatan bermakna anda melakukan terlalu dalam dan perlu berhenti. Tapi anda tidak perlu risau jika ada sedikit darah kelihatan kerana telinga kucing mempunyai mekanisme penyembuhan yang cepat.
EAR CANCER DROP SEPERTI SAYA BERITAHU
  • Anda juga boleh membawa kucing tersebut kepada Vet Clinic yang berdekatan. Doktor Vet akan membersihkan telinga kucing, dan rawatan lain yang akan mereka lakukan ialah menitikkan ubat Ivermectin ke dalam telinga atau memberikan suntikan Ivermectin. Anda akan perlu datang kembali ke Vet berkenaan untuk 2 kali lagi rawatan. Penggunaan ubat Ivermectin untuk merawat masalah ini memang sangat berkesan dan cepat, dalam 3 minggu kucing anda akan sembuh sedia kala,
INI UBAT SUNTIKAN IVERMECTIN
  • Sebagai pencegahan selepas sudah sembuh, adalah lebih baik dapatkan Frontline Spot On kerana ia ada Ivermectin yang boleh memberi kesan pada membunuh Otodectes cynotis. Spot On ini akan di sapu pada bahagian kulit di atas leher kucing dan tidak akan dimandikan sekurangnya seminggu untuk memastikan ubat tersebut berkesan.
UNTUK PENCEGAHAN LEBIH BAIK DIBERIKAN PADA KUCING ANDA FRONTLINE SPOT ON HANYA BERHARGA TIDAK LEBIH RM20


Apa yang penting anda perlu lakukan perkara yang betul untuk rawatan yang terbaik bagi kucing anda. Tak kira jika Vet anda meminta rawatan 3 kali sebulan atau menjalankan rawatan sendiri. Masalah ini jika tidak diberi rawatan sewajarnya ia boleh berjangkit pada kucing lain atau pada haiwan lain. Sekiranya ada keraguan tentang masalah ini, sila hubungi Vet terdekat atau boleh bertanya pada saya.

Baiklah sahabat semua, saya undur diri dahulu jika ada pertanyaan dan masalah kesihatan haiwan diharap dapat diajukan dan saya akan cuba membantu sebaik mungkin.

Love

Dr Hafidz

Thursday, October 6, 2011

Apakah nama kucing anda yang paling sesuai?

Baiklah kali ini perbincangan saya kali ini agak ringkas iaitu berkenaan nama kucing. Apakah perlu untuk diberikan nama pada kucing? Macam Tompok, Hitam dan sebagainya. Well, saya telah hidup sejak kecil bersama kucing-kucing, macam-macam nama kucing saya diberi. Saya kucing nama Jerry, Ritchie, Blackie, Pearl, Mike.. semua kucing saya kenal nama tu.

Jadi apabila saya panggil mereka dengan nama diberi mereka akan berpaling, pandang.. Saya beranggapan di hati mereka, kucing ini akan lebih menghargai tuannya jika diberi nama. Membuatkan mereka kenal tuannya dan menjadi lebih manja.

Persoalan seterusnya ialah apa nama yang sesuai untuk kucing-kucing. Ok saya berpendapat jika nak bagi nama pada haiwan kesayangan tak kira kucing atau apa juga pun yang paling penting nama kena pendek.. Ada kala orang panggil kucing dengan nama yang terlalu panjang seolah nama manusia. Boleh sahaja jika kita berminat nak beri nama kucing kita dengan panggilan yang agak panjang. Cuma risau kucing tu akan menjadi agak keliru, bukan leh baik untuk panggil nama yang pendek seperti Tom, Manja

Walau apa pun nama yang anda berikan, kena pastikan nama itu ringkas sesuai dengan nama kucing dan perlu dipraktikkan selalu supaya kucing anda sentiasa ingat pada kita. Lebih baik diberikan nama daripada tidak bernama, manalah tahu bila kita diSyurga kelak kucing tu akan menjadi peneman kita.

Itu sahaja bingkisan pendapat dan perbincangan saya pada petang yang tak panas dan tak basah tapi macam nak huja je kat UPM ni..

Kita bertemu lagi INSYA ALLAH, dengan topik yang lagi berat dan tertumpu pada masalah kucing dan haiwan kesayangan lain.

Love
Dr Hafidz

THIS IS MY NEW WORK PLACE










THIS IS MY WORK PLACE AT COMPARATIVE MEDICINE AND TECHNOLOGY UNIT (COMET) UPM

PLEASE HELP YOUR KITTEN TO COMFORT WIT THE OUTSIDE WORLD

Hi there good morning, today I try to gives some tips in English, if you don't understand please let me know. Here some of my thought for today.

You can help your kitten grow up to be even more well-adjusted, sociable, and adaptable to its environment.

Gently introduce your kitten to new experiences. This includes getting her used to being placed in a carrier, traveling in a car, being held, and meeting other people. When our cats were kittens, we took them in the car (in their carriers, of course) to the bank drive-through, the dry cleaners, or even just on short rides. They also got gently desensitized to the sounds of everyday life and the arrival of visitors.

Do this with your kitten to help her become comfortable with many of the sights, sounds, smells, and experiences she'll encounter as an adult.

LOVE
Dr Hafidz