Tuesday, March 5, 2013

kucing mempunyai mata berair

Salam sejahtera, saya hendak membawa kepada satu soalan yang ditanyakan kepada saya, Kepada Syazana saya cuba membalas menggunakan alamat email awak namun tidak dapat dihantar. Jadi saya ingin menjawab persoalan awak di sini. 


hai dr.hafidz......saya tinggal di kawasan pedalaman....saya mempunyai seekor kucing bernama junior....saya mendapati bahawa kucing saya mengalami sakit mata bengkak dan berair...apakah yang patut saya lakukan untuk merawat kucing saya,junior????? Harap dr. boleh membantu saya.Sekian.


JAWAPAN

salam mata kucing awak berair sebelah ker atau kdua-dua. Ok ini saranan saya, selalu ia petanda awal kucing awak nak demam. Tapi kalau sebelah sahaja mata jadi macam tu, selalu sebab local infection.Ok apa yg awak kena buat ialah kalau ada farmasi biasa beli ubat mata manusia yang titik, kalau nak nama salah satu yg bagus nicol eye drop. Jgn pakai eyemore, yg tu takde antibiotik.lepas beli, titik kat mata kucing 3 kali sehari selama seminggu, kemudian 2x sehari untuk seminggu lagi. selalu 3 minggu treatment dah ok. Selain itu kucing mata berair bengkak ada kaitan dengan masalah dehidrasi. beli air 100 plus bg minum at least satu sudu sehari, kalau susah masukkan air tu dalam tempat biasa dia minum. cara lain ialah awak blender timun sampai jadi air, campurkan dengan air kosong. guna kapas basahkan kapas dengan air tu, lepas tu kapas basah tu tekap sikit2 kat mata bengkak 3 kali sehari. ini membantu menyejukkan mata dan mengurangkan bengkak. buat 2 minggu.
In Sha Allah berjaya itu yg saya telah lakukan sebelum ini.

Wassalam DrHafidz

48 comments:

  1. Kalau anak kucing bleh buat mcm tu juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak kucing boleh juga tapi kurangkan dos maybe sehari sekali. Sebaik bersihkan dulu dengan kapas perlahan-lahan, pastu titik sikit kat kapas dan sapu pun boleh.

      Delete
    2. saya nak tnye, kucing saya jenis parsi, mata dia bengkak dan berair.selain dripada nicol boleh tak guna Terramycin eye ointment.

      Delete
  2. mata kucing sy bengkak sebelah. sy letak eye ointment. boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh ada antibiotik tak kat situ tulis macam gentamicin ker chloramphenicol atau erythromycin. letakkan ointment tu kelopak mata bawah kemudian kelipkan mata tu berulang kali supaya sebati campur dengan cecair mata. tapi pastikan lepas tu kucing takde macam cakar2 mata sebab tak selesa dengan ointment tu. kena sebatikan dengan mata, kasi urut kawasan ointment tu dengan mata, perlahan lahan. Semoga berjaya

      Delete
  3. sy bukan letak kat kelopak tp dalam mata. sy xtau kena letak bwh kelopak mata. tp mata dia nmpak ok dah. cuma skrg kena ear mites pulak. bole ke sy cuci telinga kucing sy 2x sehari sebab sy xsuka tgk telinga dia kotor. kalau salah cara sy tegur ye dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2x sehari x perlu sebab ia akan mencderakan dan mengundang ketakselesaan pada kucing. seelok sehari sekali. seelok pagi atau lewat petang. sebab ear mites selalu akan membuat hal time sejuk mcm malam atau awal pagi. membersihkan telinga menyusahkan diri dan kucing. bagi saya dptkan ubat telinga kucing di petshop nama surolan ia bagus seminggu letak 2x sehari dah ok. Nak lagi baik injection ivermectin kat badan buang terus mites.

      Warna apa tahi telinga tu. hitam kecoklatan atau kuning oren. ear mites akan buat tahi telinga jadi hitam coklat. kalau awak cuci pagi petang dah kotor confirm masalah ear mites. good luck

      Delete
  4. tq doc. sy dh x cuci 2x sehari. warna hitam coklat. mmg cuci pg mlm dh de. sy dh bwk ke vet dan telah dicucuk. tp masih ada lagi ear mites. brape lama tempoh ear mites hlg slps cucuk ye doc? pepun tq replied me. i really appreciated it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. najtrah, effect ubat suntikan dapat dilihat selepas 2 minggu paling lewat. so kena tunggu ia akan berkurangan

      Delete
  5. Dr..3 minggu lps, .mata kucing saya sblh kanan kena cakar...bengkak hingga mata membonjol..saya dah bwa gi vet...dlm 3 minggu tu dah sembuh tapi masuk mggu 4 bengkak tu jadi balik...n dr kata mata dia bernanah...skrg ni saya nak tau ubat apa yg boleh saya beri dan adakah ubat tersebut trdpt di farmasi biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liza, ada picit tak, ia mcm cecair ke atau keras. Sebab ada masalah mcm ni kita boleh buat operation dan ia sembuh terus. Buangkan nanah dan jahit balik. U try tgk di farmasi ada jual gentamicin eye ointment, sapu bawah mata at least 5x sehari dan sebolehnya elakkan ia bermain luar, jika pandai tutupkan mata yang cedera itu agar ia x dpt menggaru, saya risau ia menggaru.

      Delete
  6. Dr. Kucing saya yg seekor lagi sudah beberapa hari tiada selera mkn...najis yg dikeluarkan pula pelik sbb cair seakan bukan najis sbb berlendir dan warna lendir tu kuning ...Saya nak tau apa masalah yg dihadapi kucing saya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing awak mungkin ada masalah cacing atau cirit-birit. Apa yg dia makan sebelum ini, kalau kucing suka makan cicak atau lipas ada kemungkinan ia cirit birit. Ada tgk keadaan perutnya, kembung dan bulat sangat ker, risau juga maybe masalah cacing. Kadang-kadang boleh nampak cacing keluar dari duburnya atau kat najisnya. Ubat cacing boleh selesaikan, atau pergi ke klinik vet mereka akan beri kaolin pectin atau scourban untuk masalah cirit-birit. Itu diagnosis awal saya tapi bukan kepastian memandangkan saya tak dapat tgk keadaan kucing dan najis tu. Pastikan ia sembuh takut melarat

      Delete
  7. Dr..kucing sy mata dia cm bngkak sebelah.sy xtau knapa..pas dia kna tu,di jdi xaktif..slalunya bla sy bgi mkn dia akn aktif..tpi tdi sy bgi mkn..pas mkn dia trus tdo..knapa erk dr??adakah sbb bngkak mta dia tu jadi xaktif..sy risau..apa yg perlu sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bengkak ada keluar lendir tak. ada kemgnkinan dia ada cederakan mata mcm gaduh itu yg bengkak. mungkin ada jangkitan dari habuk. pasal x aktif tu, maybe dia tak selesa dgn mata bengkak jadi dia malas nak aktif. ada pelbagai kemungkinan juga, dia maybe ada sakit lain tu yg x aktif asyik tido. check badan ada cedera mana2 bahagian, bengkak ker. kucing sakit kaki pun jadi x aktif. selalu mata bengkak susah nak buatkan ia x aktif

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam Dr .. Saya baru shja membeli anak kucng .. Hari ni genap 2 bulan.. Saya nk mnta tolong dari Dr .. Kucng saya mata sebelah kiri bengkak, berair , merah . Macam mana nak ubatkan ? Kalau gune eyedrop kucing jenama NeoDeca ok ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam first of all maaf lambat reply saya off kursus 2 minggu, baru pulang. Kedua pasal neodeca ini tk berapa sesuai untuk anak kucing sebab ia ada dexamethasone. Saya saran awak beli nicol eye drop atau genta eye drop sebab kedua ini pure antibiotic sahaja sesuai untuk anak kucing, dexamethasone ini substance yang digunakan untuk mengurangkan rasa sakit tpai hakikatnya benda itu sakit, jadi amat bahaya kita tak tahu haiwan itu sakit sebab mereka tak cakap. better jika mata tu sakit dan ia dalam keadaan tak normal kita perasan

      Delete
  10. Salam.. Doc, tumpang tanya. saya ada 4ekor anak kucing yg berusia hampir 3minggu. tapi mata anak2 kucing saya selalu tertutup dan melekat dengan taik mata kering.. saya lap dengan air suam sebelah pagi, baru boleh bukak matanya.. ada seekor anak kucing tu ada keluar cecair kuning dari mata bila matanya terbukak.. kadang2 sampai 3-4 kali saya cuci mata kucing2 tu.. tapi bila malam anak2 kucing tu menyusu dengan ibunya, perkara yang sama akan berulang pada keesokkan paginya.. keadaan ni dah seminggu lebih.. soalan saya, apa yang patut saya lakukan? beli ubat mata atau pencuci mata kucing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencuci mata kurang sesuai sebab ia dah berlarutan seminggu dan ia maybe ada cecair yang boleh memberikan iritasi pada mata. Saya cadang beli ubat mata drop atau gel 3x sehari letak maybe 3 hari dah baik. Genta atau Nicol lebih sesuai

      Delete
    2. ok doc.. thanks.. so saya cuci mata mcm biasa than letak eye drop tu kan? baik.. saya akan update lepas seminggu nanti.. :) thanks again doc..

      Delete
    3. yes letak eye drop after cuci mata. Sebenar ada prosedure terbaik nak letak eye drop, lepas satu drop tutup kelopak mata kucing untuk paling sekejap 5 saat, jangan bg kucing tu sapu mata atau kelip2 mata. at least elakkan di sentuh mata selama seminit sebab nanti kurang berkesan

      Delete
  11. assalamualaikum...saye nak tanye kenape sering berlaku kepada anak kucing saye yang sedang membesar duduk di dalam sangkar dan keesokan harinye atau lusa, anak kucing saye akan mengalami masalah mata bengkak,merah dan berair. saye keliru kerana baru-baru ini kelahiran anak kucing saye dilahirkan di dalam rumah selepas membesar dalam usia 3 minggu,saye cube untuk meletakkan anak kucing saye bersama ibunye di dalam sangkar di luar rumah. selang 2 hari, salah seekor anak kucing saye mengalami mata bengkak serta merah. ape yang menyebabkan anak kucing saye mengalami masalah mata bengkak,merah dan berair???saye tertanye dan tidak tahu cara untuk mngelakkan perkara itu berlaku... saye takut anak kucing saye yang mengalami masalah itu menyebabkan kematian.... saye berharap doktor boleh membantu saye dalam menangani masalah mata bengkak,merah serta berair...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ini menampakkan anak kucing anda kemungkinan pertama stress kerana perubahan kawasan sekeliling. Kalau kawasan yang anda letak anak kucing itu terlalu terbuka, ia menyebabkan anak kucing tak selesa terutama masa cuaca sejuk. Jikalau boleh letak ia dalam kawasan tertutup dan tidaklah terlalu expose pada udara luar sehingga ia umur 2 bulan.

      Kemungkinan kedua, bila ia ada stress sikit, maka ada bakteria infection yang akan ganggu dan berikan masalah pada anak kucing. Tanda pertama ialah mata bengkak dan berair. Kurangkan stress exposure pada dunia luar sehingga umur 2 bulan. Kemudian bagi emak kucing minum air dan banyakkan makanan wetfood supaya banyak air terhasil dan susu untuk anaknya. Bila umur 1 bulan setengah dapatkan ubat mata ointment di kedai haiwan letak sikit di mata anak kucing sambil setiap pagi awak bersihkan mata anak kucing. Kalau tk blh pagi buat ptg. Jika awak berjaya menjaga anak kucing hingga umur 2 bulan dan sihat maka dia boleh survive so bagi more attention k.

      Delete
  12. boleh x guna ubat mata chloramphenicol untuk mengubat sakit mata anak kucing..??ada kesan sampingan x kepada anak kcing??

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak kucing lebih 2 bulan sahaja, kena beri sekali sehari sahaja

      Delete
  13. Salam , mata anak kucing sy merah2 kat bwh mata dia pastu hidung merah2 , ape patut sy buat ye ?

    ReplyDelete
  14. Salam doc, mitto saya tetiba jer mata sebelahnya berair...tk bengkak cuma keliling pelipis mata ada sedikit merah...kesian mcm menangis dia, saya dh letak ubat dri vet. Tpi tk berkesan...dh 1 minggu dah...t.kasih

    ReplyDelete
  15. Salam doc nak tanya kucing saya x nak minum air..mata sebelah kiri kelip2..ade hingus dan ade banyak taik mata..kdg2 dia aktif..kadang2 monyok..adakah selsema..apa perlu saya buat

    ReplyDelete
  16. Dr. minggu ptama ank kucing sy sakit mata...tp sy bersihkan dgn air suam2,x lama pastu dlm minggu ke2..mata ank kucing sy tu mcm ad selaput putih ttup area mata dia...sy x taw nk buat apa dah utk sembuhkan mata ank kucing sy tu...blh x Dr. bgtaw apa yg perlu sy buat

    ReplyDelete
  17. Hye...kucing sy nih matanya berair saja...4-5 hari ni dia mmg xsehat...demam slesema...lately nih Mata dia berair...tp takda bengkak pe..tahi Mata pon jernih...normal... So I tktau kenape...boleh advise tak

    ReplyDelete
  18. Salam doc. Anak kucing 2 minggu saya tidak bermaya dan tidak mahu menyusu. Ibunye br sihat dr demam. Adakah anaknya boleh berhangkut.. apa tindakan perlu saya ambil? Bolekah diberi suntikan di vet?

    ReplyDelete
  19. Dr. Kucing saya baru lpas operation mata hri ne. Bleh tak bg tips untk pjagaan, cra mkn dll. Saya risau la. Ini kali prtma mjga kucing bkas operation.urgent.

    Emel saya: miloping106@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Salam dr..sye mempunyai kucing flat face..seperti sedia maklum..kucing ni mmg jenis yang berair mata..soalan sye..sebelum ni air mata kucing sye berwarna coklat..tpi sejak sebulan kebelakangan ni..nape air mate die bertukar warna agak kehitam hitaman..mohon pencerahan dr..

    Dr bleh email jawapan di syiramie87@gmail.com

    Terima kasih diatas kerjasama yg dr berikan

    ReplyDelete
  21. Salam dr..sye mempunyai kucing flat face..seperti sedia maklum..kucing ni mmg jenis yang berair mata..soalan sye..sebelum ni air mata kucing sye berwarna coklat..tpi sejak sebulan kebelakangan ni..nape air mate die bertukar warna agak kehitam hitaman..mohon pencerahan dr..

    Dr bleh email jawapan di syiramie87@gmail.com

    Terima kasih diatas kerjasama yg dr berikan

    ReplyDelete
  22. Salam Dr... saya ada jumpa kucing ,sebelah mata dah butaa dan sebelah lagi pun sakit.. sy bwak pegi vet bagi ubat dah ok.. tpi lpas brpa minggu mata akan teruk lagi.. berair dan bengkak... saya dah x tahu nak buat apaa?? saya pun dah rasa saya.. kalau boleh saya nak dia sihat macam kucing lain.

    ReplyDelete
  23. Assalam Dr,

    Sy ada 3 ekor anak kucing berusia 3 minggu. Seekor mempunyai masalah mata. Mata kanan ada selaput putih dan mata kiri merah. Kucing kedua mata kanan OK, mata kiri merah. Sy telah membersihkan mata keduanya dan menyapu terramycine. Soalan saya, apakah langkah sepatutnya sy ambil utk merawat kedua kucing itu.

    Terima Kasih Dr.

    ReplyDelete
  24. salam .kucing saya sebelah matanya merah and macam selaput dalam mata tu macam tertutup mata dia . so macam mana ya ?

    ReplyDelete
  25. salam dr .. kucing saya ni gaduh .. lpastu mata dia terus merah dan berair . Apa patut saya buat doktor ?

    ReplyDelete
  26. Hello...Dr.mata anak kucing saya berair... atas matanya bengkak tapi lembut bila ditekan..badan anak kucing semakin kurus dan tidak bermaya bulu pula mudah tercabut...kesian anak kucing saya apa punca jadi begitu?

    ReplyDelete
  27. Salam .kucing sy ade mngalami masalah mata berair ,merah ,gatal dan sedikit bengkak.sebelum ni x pernah jadi lg kat die . Sy sruh adik sy g farmasi beli ubt terramycin tp xd .die gnti ngn ubt gentamicin ,lps tu gugel2 la jugak nk tau takut x sesuai ke lps tu jumpe entry ni thanks dr infonye ,sy harap kucing sy sihat lps nih .Amin ☺

    ReplyDelete
  28. salam, anak kucing saya mata sebelah nya tak terbuka lepastu ada cecair putih yang keluar . kenapa ye ?

    ReplyDelete
  29. As salam doc, anak kucing sy berusia 16 hari. Mata dia dh terbuka pd minggu k 13. Masalah mata sebelah dia keluar cecair kuning. Jdi mata dia tertutup sebelah. Sy lap matanya dgn kapas basah. Bila kelopak matanya, terbuka keluar cecair kuning tu. Boleh k sy titiskan ubat mata kucing pd bayi kucing ni. Tq

    ReplyDelete
  30. salam...kucing saya mata dia sebelah dah jd warna kuning mcam nanah..boleh ke guna ubat sakit mata tu?

    ReplyDelete
  31. As'salam dr..saya ada masalah dgn kucing saya..kucing saya jenis flatface,kucing saya mengalami mata berair..saya telah bawak ke vet tapi dr kata kucing saya tidak ada masalah dgn matanya..ubat apa yg sesuai utk kucing saya..tq dr

    ReplyDelete
  32. Salam doc.ank kucing sye bru 3 mnggu lahir. Tp mata dye berair, bengkak pasty mcm dh x leyh bukak kalo boleyh pun siket jela. Boleyh x sye guna ubat mata optrex. Harap dot reply awal sbb mata dia dh truk.

    ReplyDelete
  33. Salam doc.ank kucing sye bru 3 mnggu lahir. Tp mata dye berair, bengkak pasty mcm dh x leyh bukak kalo boleyh pun siket jela. Boleyh x sye guna ubat mata optrex. Harap dot reply awal sbb mata dia dh truk.

    ReplyDelete
  34. Salam sejahtera...kucing dan babynya sakit mata seperti berair,merah dan x bole nk buka mata..ibunya sebelah sahaja tetapi anak2nya ada yg sebelah dan ada yg dua2..anak2nya br 1bln dilahirkan..saya suruh anak beli ubat sakit mata utk kucing dan dia beli jenama Gentamicin pos ointment..tp lupa tnya cara pemakaian yang betul..jd sy nk doc bgtau cara2 pemakaian dan adakah ubat ini sesuai utk anak2nya dan juga manusia..tq

    ReplyDelete

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...