Friday, January 11, 2013

PERSOALAN PENJAGAAN KUCING SELEPAS PEMBEDAHAN

Terima kasih Nurshazuanee bertanyakan soalan. Maka saya akan jawab sebaiknya.

Dibawah adalah soalannya.


salam,utk pngtahuan Dr kucing sy bunting masa di vaksin utk dimandulkan.kami xtau tanda2 bunting n vet mungkin x perasan.masa dia berank ank dia mati n tetinggal uri n sekor lg dlm perut.kami da operate dlm 3hr leps.sy nak tau tips pnjagaan slpas operate?asked by nurshazuanee

Begini, selepas operate, kita akan biarkan kucing di dalam sangkar agar tidak bebas lepas untuk sekurangnya 3 hari sehingga seminggu mengikut keadaan luka operation. Makan minum perlu diberi sekurang 2 kali sehari. Sekiranya ada ubat diberikan oleh vet, jadi berikan mengikut masa ditentukan. Penting sekali, periksa luka jahitan 2 kali sehari, pagi dan petang. Pastikan jahitan tidak tertanggal terbuka. Pastika tiada pendarahan, kesan darah ataupun ada cecair keluar dari luka itu. Pemeriksaan luka jahitan perlu dilakukan sekurangnya untuk 4 hari 5hari pertama. Tengok juga aktiviti kucing itu, kalau ia mcam agresif nakal selalu gigit atau usik kawasan luka sila ke vet. Kita risau kucing dah gigit atau buang jahitan itu. 

Check kawasan luka kalau bengkak, merah dan panas. Kalau bengkak sangat macam ada bisul sila bawa ke vet, kemungkinan ada local infection. Saya saran awak beli solcoceryl jelly kt farmasi dan sapu kawasan luka sehari sekali untuk mempercepatkan luka sembuh. Sila monitor kucing, kalau nampak ia macam pasif duduk diam tk macam biasa, kemungkinan dia demam. Jgn tunggu lama sila bawa ke vet. Selalunya selepas 2 minggu, benang akan tanggal sendiri dan luka dah sembuh dan kulit dah bercantum. Kalau tak sembuh dan nampak benang lagi, sila bawa ke vet untuk dibuang sendiri vet. Chances untuk kucing sakit demam selepas surgeri seperti di atas 30%. - 40%. Ini kerana ia adalah major surgeri, jadi perkara ini perlu dilihat serius. Ingat jika ada perubahan pada luka dan juga behaviour kucing dalam seminggu selepas operation, bawa ke vet. Itu sahaja jawapan dari saya. Semoga kucing awak sihat dan sembuh cepat.

Untuk pengtahuan awak, kalau kucing itu bunting puting susu akan membengkak, dia akan sedikit agresif kalau perut dipegang. Kucing bunting 2 bulan lebih sahaja, So mudah untuk melihat perubahan fizikal kucing,

Sekian wassalam

Dr Hafidz

Tuesday, January 1, 2013

Persoalan Kucing tak boleh kencing

salam Noor,
Soalan anda adalah

Ada seekor kucing jantan yang saya bela umur dalam lingkungan 1 th lebih, baru ni dia tak lalu makan dan tak boleh nak kencing dan saya dah bawa ke vet 4 hari yang lalu, sekarang selera makan dah ok sebab dia dibekalkan vitamin tetapi kencing masih sedikit dan masih susah nk kencing, apa yang harus saya buat....

Jawapan
Saya cuba bantu awak.

kencing yang sikit tu warna apa, ada keluar darah atau merah atau kuning pekat atau cair. Dia kencing kat pasir atau tempat lain? Begini saya akan bantu, kalau kencing tu cair atau kuning pekat masih tidak kronik. Kalau dh ada warna merah keluar memang kronik, Vet tu ada cuba keluarkan air kencing dengan picit pundi kencing kucing tu tak. Adakah pundi kencing dia membesar. 

Masalah ini berkaitan batu karang dlm pundi kencing atau dipanggil FLUTD

Saya syor awak ubah makanan yg biasa ia makan, beli makanan kucing nama k/d atau c/d diet tu khas untuk kucing masalah tak kencing, Kucing awak perlu disediakan satu mangkuk air bersih setiap hari.

Saya ada satu cara lagi, kucing saya pernah kena macam ni, saya beri minum air blender lobak putih untuk seminggu terus hilang masalah ni. Awak blend lobak putih campur air sikit, bagi minum satu sudu 3 kali sehari sekurangnya. Memang tak sedap pahit tapi berkesan.

Kalau dah kronik baik bawa ke vet, Vet akan flush pundi kenci kucing awak dn keluarkan semua kotoran batu karang.

Semoga berjaya

Dr Hafidz