Thursday, November 3, 2011

oral ulser, uhh sakit tu!!





Salam sejahtera semua,

Satu topik yang akan saya bincangkan. Oral ulser atau ulser mulut, terjadi tak kira samaada di bibir kucing, lidah atau gusi. Sangat pedih dan kucing akan tidak selesa. Ia sama macam ulser mulut apabila kita kena.

Puncanya memang banyak, jangkitan virus bakteria. Kalau kucing tua tu, gigi patah pun boleh buat ulser gusi. Kalau ada makan atau tergigit benda yang bukan-bukan pun leh cederakan mulut dan jadi ulser.

Senang kalau kita nak kesan atau pun simptom kucing tu ada ulser mulut. Dia akan jadi kurang makan, termenung sebab sakit mulut. Kalau yang berlarutan dia jadi kurus dan turun berat badan. Yang mana lebih kritikal, mula la keluar air liur meleleh, kadang-kadang brbuih mulut.



So bila rasa kucing ada keadaan macam tu, bawa ke vet. Vet akan buka mulut kucing perlahan-lahan dan nampak la macam2 kesan ulser. Hampir kebanyakan kes ulser mulut tidak banyak keluar darah cuma pedih tu.



OK la setakat sini dahulu, untuk pagi yang indah. Saya akan sambung berkenaan oral ulser ini pada waktu petang nanti dengan lebih terperinci dan juga cara rawatan yang akan dilakukan vet. Dan juga rawatan rumah yang mungkin anda boleh cuba sebagai rawatan awal untuk kucing anda. Harap anda tunggu petang nanti ya. BYE

1 comment:

  1. as'salam...nk tny ni,kucing sy dh trkena ulser mulut,air liur dia pn dh meleleh smpai nk minum air pn xbleh...bleh x kita rawat kucing tu dgn sembur minyak gamat di mulutnya?

    ReplyDelete

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...