Friday, January 3, 2014

AIR LIUR KUCING ANDA KELUAR BERLEBIHAN

Assalamualaikum dan salam tahun baru buat semua,



Saya kembali untuk menjawab persoalan anda secepat mungkin dan tahun ini saya berazam untuk melipat ganda kan post berkenaan haiwan sebanyak mungkin dari tahun lepas. Ok untuk permulaan saya akan mulakan dengan menjawab persoalan dari tukang tanya. Soalannya ialah kucing dia banyak keluar air liur dan kurang makan, apa puncanya dan cara penyelesaian.


Begini anda kena melihat dari perspektif mulut kucing lebih kurang macam kita. Kalau kita ada gigi sakit, bengkak gusi or patah gigi pasti akan kurang selera nak makan asyik bising sakit gigi, or duduk diam aje tak nak makan  minum. Maka lebih kurang juga keadaan kucing tapi ada perbezaan sikit sahaja, kucing ia tak beritahu sakit mulut tapi dari perubahan wataknya boleh bagitau kita yg mulutnya atau badannya ada problem.

Air liur yang banyak meleleh atau berkumpul dalam mulut menandakan samaada ada something worng dalam mulut. Jika ada makanan tersekat di celah gigi atau gusi atau ia tersangkut sesuatu benda macam cangkut besi di gusi, maka akan keluar banyak air liur. Begitu juga kalau gusi tu bengkak atau gigi patah, bernanah gusi. Maka kesemua maslahah yang tidak normal berlaku dalam mulut akan menyebabkan air liur keluar dengan banyak. Dengan disebabkan perkara di atas juga kucing kita tak akan berasa selesa nak makan minum sebab ia sentiasa terasa sakit, kena ingat perkara ini bahaya jika kucing anda masih tidak menerima rawatan selepas seminggu menyebabkan keadaan hati kucing akan terus rosak. Kucing kalaupun ia tak mau makan tak boleh puasa lama-lama, sebab hatinya itu perlu bekerja. Hati atau liver yang tidak bekerja akan menjadikan ia lebih acidic dan akhirnya jadi permanent rosak.

Air liur yang banyak keluar juga boleh disebabkan oleh masalah sistem dalam badan yang tidak normal, contoh jika ia berkaitan dengan buah pinggang yang bermasalah ker, atau kadar penyerapan air dalam badan tak normal. Perkara ini akan menunjukkan simptom air liur yang banyak serta mulut akan berbau sangat busuk.

Air liur yang terhasil terlalu banyak juga boleh disebabkan oleh hormon tak betul dan perkara lain yang hanya boleh didiagnosis melalui ujian darah dna sebagainya.

Ok saya dah beritahu serba ringkas dan mudah punca-punca yang kerap berlaku kalau air liur terhasil terlalu banyak. Sekarang cara nak mengatasinya, salah satu ialah bawa ke klinik vet secepat mungkin. Tapi kalau dah jauh klinik, atau time tu cuti lak satu-satunya klinik vet di situ nak buat macam mana lak kan. Apa yang anda boleh buat dirumah ialah periksa dengan perlahan-lahan dan lemah lembut, dalam mulut kucing tu. Tengok gisi warna pink ker merah sangat, kalau dah merah sangat gusi tu bermakna ada pendarahan atau bengkak pada gusi. Kalau pink tu dikira normal gusi la. Kalau takde tengok gigi ada tak yang berdarah atau patah, cuba tekan dari luar mulut perlahan-lahan kawasan gigi, kucing rasa sakit atau tidak. Atau maybe ada benda asing dalam mulut contoh pin atau benda kecil yang kucing termakan. Anda boleh tolong keluarkan atau buangkan ia. Untuk sakit gigi, tak banyak awak boleh buat cuma elakkan makan benda keras, beri makan makanan dalam tin pastikan ikan itu hancur dan banyakkan minum air. Begitu juga untuk sakit gusi, beri makan makanan dalam tin dan banyakkan minum air. Last sekali kena bawalah ia ke klinik vet untuk pembetulan dan rawatan lanjut.

Sekian, saya akan sambung lagi selepas ini.

52 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fatehah baik, kebiasaan kalau makan biskut memang mulut akan kurang busuk tapi kalau makan wetfood selalu memang akan berubah lebih busuk mulut kerana tambahan air dalam wetfood. kerap bersin punyai banyak punca, salah satu alergi kerana berubah diet tapi itu hanya untuk sekejap saja. Tapi kalau ia berterusan bersin saya kuatir ia disebabkan penyakit bakteria atau virus tambahan kalau ia tidak divaksin. Saya saran kekalkan makan biskut dan kurangkan wetfood.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya saran bawa ke klinik tapi different klinik to see rawatan yang diberikan. Seharusnya kucing ini perlu dapatkan rawatan serta antibiotik.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum doktr..sy xtahu ap yg jd kt kcing sy smlm sbb dye msuk rumah klm kabut dgn mlut yg pnuh air liur yg mleleh sy ambk dye sy cek and terbau mcm serangga yg berbau bsuk..nthen start mghrb dye da jd lmah n trus tdo sy xpkir ap2 la..ble da mlm kcing sy slalu tdo ngn sy tp slalu mlm dye mmg aktif smlm dye nk tdo je kt clah ktiak sy ingt dye ksjukan n x tau lg yg dye dmam..pg tu sy tgk dye mntah air bdn dye mngigil air liur asyk kluar je..bdn dye pns sgt jd sy slimutkn dye..tp dye xlalu mkn mnum..still xlart lg..cmne ye..

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum doktor. Nama saya shaz dn saya mmpunyai seekor kucing betina 6bulan umurnya. Baru2 ini saya ada menggunakan frontline spray utk mmbersihkan badan nya dari kutu. Semasa saya menggunakan frontline spray ini air liurnya mula meleleh dgn byk. Tetapi kucing saya masih lagi aktif. Barubaru ini giginya ada patah sebatang. Adakah ini kesan dari bahan semburan itu? Dan adakah ianya berbahaya?Y

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. assalam doc..nk tnye kcing sye mulutnye keluar air liur dan mulut nye berbau..tpy dye mahu mkn,minum dan aktif..npe ye??

    ReplyDelete
  8. salam nak tanya bulus saya ni aktif.....tapi klu time dia leka atau nak tidor kaki depan dia tu umpama macam mengurut 2 kulit klu kita peluk dia sampai terlelap pastu yg menjadi tanda tanyanya air liur dia terkeluar banyak x busuk pon macam lidah dia tersentil...

    ReplyDelete
  9. Iera itu menunjukkan kucing awak manja, dan itu behaviour biasa kucing kalau mengurut. Kucing pernah accident ke, air liur keluar tidak memberi kesan negatif pada kesihatan.

    ReplyDelete
  10. Mulut kucing berbau memang biasa sebab dia makan benda yang mentah, dan tak masak. Sama seperti kita manusia. Cuma kalau tiba-tiba bau mulut jadi lebih busuk atau bau macam muntah itu bermaksud kucing maybe ada masalah ulcer, or masalah buah pinggang

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum dr.H..kucing saya xsihat ,perut dye cam kembung, ade kurap, xley jalan..paling sdih bile tgok dye cuba bangun tp xboleh..walaupun dye sakit tp nak makn jgk..saya bagi dye makanan basah..baru je td air liur dye keluar tp xbnyk..adakah sbb saya bg makanan basah tu ye?

    ReplyDelete
  12. assalammualaikum doktor..saya mengaharapkan jasa baik doktor untuk membalasnya...kucing saya mengalami masalah air liur meleleh, tidak mahu makan dan minum serta mengalami selesema..untuk pengetahuan doktor, usia kucing saya sudah menjangkau 7tahun..dia tidak mempunyai gigi selain 2 gigi siung di atas..sudah membawanya ke klinik vet..tetapi doktor hanya memberi vitamin sahaja... harap doktor dapat membantu masalah yang saya hadapi ini

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikum..dr H..kucing sy umur dlm 6 or 7 bulan.kucing jantan..dia kuat makn..tapi dlm 2-3 ari neh dia x lalu makan..muntah air..air liur meleleh..najis pun keluar darah..makan sekarang dia x lalu..td sy paksa dia makan wetfood n air..dan vitamin dr vet.sy da x tahu kenapa dia jd mcm neh..

    ReplyDelete
  14. Doktor.. kucing saya suka kentut.. bau plak tu..dya pling suka kentut bila org kacau dia..dya ad mslh juga kar tu??
    Dan satu lg.. slpas sy baca artikel kt ats..baru2 nhe kucing saya..meleleh air liur..tp dya kuat jer mkan..sy dapati gusi dya macam bengkak..seakan bernanah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  15. kucing sy alami muntah.. dia muntah blik mknn dia.. and then airliur meleleh non stop.. knp ye? pdhl sblum ni mknn yg sama dia mkn.. xpena mcmni.. pd masa yg sama, ada nmpk cicak mati kt tepi muntah dia.. da bg mnum susu pun dia xnk minum.. smmntara nk tggu anta p klinik, apa patot sy buat

    ReplyDelete
  16. Oo .. jadi begitu ya kalo kucingnya berliur berlebihan? Waduh, kayaknya gawat nih..
    di kota saya dokter hewan masih belom ada yg buka soalnya masih dekat dgn hari raya.. penanganan pertama yg bisa dilakukan apa ya, selain memberi makan makanan yg lembek? Dikasih sesuatuu gitu. Katanya madu bisa menetralkan kucing? Tp klo memang sariawan apa ada pengaruhnya?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum. Doktor, kucing saya berumur 1 tahun. Pagi tadi dia muntah-muntah warna merah pudar, berbau busuk dan air liur meleleh. Dia juga tak nak makan dan hanya nak tidur saja. Adakah dia tersalah makan dan adakah keadaan ini normal? Diharap doktor dapat memberi sedikit info. Terima kasih

    ReplyDelete
  18. Kucing saya xnk mkn mulut dia berbau, lidah jadi biru and berbau busuk.ape sye blh buat?

    ReplyDelete
  19. salam pada semua peminat2 haiwan ...... kat sni saya ingin berkongsikn masalah kucing saya....nk tnya skit....smlm kucing saya berkelakuan plek,seperti mengiaw dengan kuat, bulunya kembang seperti kucing nk bergaduh, badan nye lemah dan mulutnya berair...td pergi jumpa doc...katanya, kucing ni kena x-ray altra shound kat upm.....sekiranya klw kucing2 tuan/puan pernah mengalami seperti ini,bleh mintak pencerahan..setakat ini, doc bagi ubat air dan kami berikan air kelapa....terima kasih....harap reply secepat mungkin

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade penambahan, nafasnya tercungap-cungap......mintak tlg laa spe2 yg tahu ape yg belaku pada kucing saya.....usianya dalam 6-7 thn.....skarang ni dia baring n bdan nya lemak......

      Delete
  20. Assalamua'laikum dr, kucing saya ada masalah sama diatas; tak makan dan air liur sentiasa keluar. Macam mana nak cek mulut kucing kalau kucing tersebut susah buka mulut, selain pergi ke vet?

    ReplyDelete
  21. kucing saya berumur dua minggu. sejak kelmarin dia tidak mahu menyusu dan air liur nya agak banyak dari biasa. mungkinkah kerana giginya mula tumbuh atau kenapa? saya sangat risau.

    ReplyDelete
  22. assalamu'alikum dok,kucing sya si pusning tdk mau makan,bila dikasih makan hanya dicium saja.mengeluarkan air liur yang berbau,klo dipegang lngsung marah.itu knapa ya dok?sya sudh ngasih air kelapa,selain itu apa ya?saya ga mau kehilangan kucing kesayangan saya dok:(

    ReplyDelete
  23. Assalam.. Dr kucing sy aktif manja selera makan ok berak kencing ok.. tp bila main2 dgn dia air liur akn meleleh keluar

    ReplyDelete
  24. Assalam.. Dr kucing sy aktif manja selera makan ok berak kencing ok.. tp bila main2 dgn dia air liur akn meleleh keluar

    ReplyDelete
  25. Dr kucing saya tiba2 lemas kakinya tidak bisa buat menopang badannya , nafsu makan menurun . Sudah dibawa ke dr.hewan . Selang seminggu obatnya sudah habis tapi tidak ada kemajuan apa apa . Saya bawa kembali ke dr hewn lalu kucingnya di infus dan di beri 3 suntikan pada kedua kaki dan punggungnnya . Malamnya kucing menjulurkan lidah dan mengeluarkan lendir di mulut , selaput putih di mata naik menutupi bagian mata . Itu berlangsung sekitar 24 jam . Malam selanjutnya kucing lebih banyak mengeluarkan lendir di mulutnya lalu meninggal . Itu kenapa ????? Apa benar terkena parasit darah ?? Itu menurut dr hewan terkena parasit darah.

    ReplyDelete
  26. Dr kucing saya tiba2 lemas kakinya tidak bisa buat menopang badannya , nafsu makan menurun . Sudah dibawa ke dr.hewan . Selang seminggu obatnya sudah habis tapi tidak ada kemajuan apa apa . Saya bawa kembali ke dr hewn lalu kucingnya di infus dan di beri 3 suntikan pada kedua kaki dan punggungnnya . Malamnya kucing menjulurkan lidah dan mengeluarkan lendir di mulut , selaput putih di mata naik menutupi bagian mata . Itu berlangsung sekitar 24 jam . Malam selanjutnya kucing lebih banyak mengeluarkan lendir di mulutnya lalu meninggal . Itu kenapa ????? Apa benar terkena parasit darah ?? Itu menurut dr hewan terkena parasit darah.

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum DR....saya nak tya...kucing sy bru lepas buat pembedahan untuk keguguran...bedah untuk buang anak yang mati dalam perut..tapi kenapa air liur asyik meleleh je....

    ReplyDelete
  28. Doc....kucing saya tiba tiba jadi garang...bila cuba dekat denganya dia bersuara waring...lepas itu saya perasan air liur dengan lidah asyik terkeluar....keadaan kucing sekarang sembunyikan diri dan sesiapa pun tak berani nak dekat dia....satu lagi...apabila saya terpegang atau gosok bahagian bawah mulut kucing,kucingnya terus go into war...attack.!!!!doc...help please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan kucing awk tkena ulser....cuba bawa ke vet secepat mngkin

      Delete
  29. kucing saya air liur dia meleleh x henti, da tgk dlm mulut dia x de pape, mkn minum mcam biasa

    ReplyDelete
  30. Hai doktor, kucing saya ada masalah, lidah kucing sya akan terkeluar sedikit dan banyak air liur akan keluar serta bebau,sa amat risau dengan situasi kucing sya Tetapi kucing sya masih boleh makan dengan keadaan normal dan sering minta makanan kucing y dalam keadaan keras, apakah sebab kucing sa mengalamai sedemikian? Dan apakah yang perlu saya lakukan? Tolong saya doktor

    ReplyDelete
  31. Dok. Perntyaanku harap dijawab karna gara" penyakit ini . Kucingku dlm 2 mggu mati 11 ekor. Awalnya anak kucing saya sakit.trus beberp hari mati sehabis itu mukai lanjut ke kucin satunya lg. Gejalanya sama . Tidak mau makan , minum , muntah dan mencret. Saya heran knla tiap 1 mati 2 haru kemudian kucing lain mulai sakit. Dan berlanjut terus. Kira" itu penyakit ala ya dok. Skrg kucing saya 1 lg sakit. Gk mau makan minum dan mau muntah tp gk muntah. Hanya mengeluarkan beberapa tetes air liur. Mohon dok . Di jawab . Saya tidk mau kehilangan kucing saya lg dok. Mereka berharga bagi saya 😢

    ReplyDelete
  32. Dok. Perntyaanku harap dijawab karna gara" penyakit ini . Kucingku dlm 2 mggu mati 11 ekor. Awalnya anak kucing saya sakit.trus beberp hari mati sehabis itu mukai lanjut ke kucin satunya lg. Gejalanya sama . Tidak mau makan , minum , muntah dan mencret. Saya heran knla tiap 1 mati 2 haru kemudian kucing lain mulai sakit. Dan berlanjut terus. Kira" itu penyakit ala ya dok. Skrg kucing saya 1 lg sakit. Gk mau makan minum dan mau muntah tp gk muntah. Hanya mengeluarkan beberapa tetes air liur. Mohon dok . Di jawab . Saya tidk mau kehilangan kucing saya lg dok. Mereka berharga bagi saya 😢

    ReplyDelete
  33. Dr dok saya ingin memberi soalan kucing saya ini gak mau makan sedari seminggu lepas.dia juga berliur .apa dia solusi untuk kucing saye ni

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum doktor, kucing saya baru je lepas seminggu beranak 5 ekor tapi sejak semalam air liur dia meleleh dengan banyak, makan minum pon dia tak nak, dia asyik nak muntah tapi takde apa-apa yang keluar dari mulut dia, bila saya nak lap air liur,dia lari, bila saya nak bagi makan dia tak makan, saya takut ade sesuatu tersekat kat kerongkong dia sebab tu tak lalu makan, saya takut kalau dia tak makan dia tak boleh bagi anak dia susu. Mohon sangat-sangat doktor balas untuk kucing dan anak-anak dia.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum doktor, nak tanya kenapa anak kucing saya kebanyakannya sebelum mati, dia rasa lemah then ada satu cecair keluar dari mulut dia. Boleh tak doktor bagitahu mcm mana cara nak elak atau cara nak ubati dia sebelum mati?

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. Salam dr...saya nak tanya,knape anak kucing saya yg baru saja lahir dalam 8hari badan dia jadi lemah yg sblm ni minum susu ibu dia ok je....lps bdn dia jd lemah trs xminum susu ..mulut keluarkan air liur yg banyak dari mlt n berbau busuk ...slain drpd tu dia berak naiisnya bercampur dgn darah..saya buntu n xtau nk bt macam mana...dia masih kecil ..saya xbagi mkn apa2 lagi selain susu ibunya....dr tolong saya...saya xsggp tgk ank kucing saya terseksa macam ni

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum dr. saya ingin bertanya mengenai kematian kucing saya. kucing saya baru mati baru baru ini dan tidak tahu apa penyebab kematiannya. sebenarnya kucing saya pernah dilanggar oleh kereta di bahagian kakinya menyebabkan dia sukar utk berjalan selama seminggu dan dalam masa itu selera makannya berkurang. saya hanya memberikan vitamin dan terus meberikan makanan kepadanya. tapi yang peliknya, nafas dia sudah mula kelihatan semput semput. nafas dia semput semenjak accident sehinggalah kakinya sembuh. tetapi selera makannya seperti kucing normal. dia kerap tidur menelungkup dan apabila diangkat dia akan batuk. sebelum ini dia selalu tidur menelentang tapi sekiranya saya cuba menelentangkan badannya, dia tidak akan bertahan dan kembali menelungkup. kemudian di saat kematiannya, air liur mula keluar dengan banyaknya tetapi sebelum itu dia makan dengan seleranya. selang beberapa jam dia menggelupur dan akhirnya mati. yang hairannya banyak air yang keluar dari mulutnya setelah dia mati(bukan air liur). diharap dr. mampu menjelaskan punca kematian kucing saya ye dr. terima kasih.

    ReplyDelete
  39. DR. kadang kadang kucing saya lelehkan air liur kadang kadang air liur dia sejuk kekadang panas.Adakah dia ada penyakit DR.?

    ReplyDelete
  40. Ass dok, saya ingin bertanya akhir2 ini kucing saya tiba2 mengeluarkan air liur tetapi gusi nya agak bengkak gitu, itu kenapa ya dok?tolong jawab ya saya sayang sekali kpd kucing saya, saya tak mau khlngn dia

    ReplyDelete
  41. Assalam. Kucing saya diam asyik diam je taknak ckp. Air liur asyik meleleh. Lidahnya asyik terkeluar je. Mcm dia tgah ggit ssuatu. Bila sya nk buka mulut dia, dia mcm x nk bg. Apa prlu sya buat doktor?

    ReplyDelete
  42. Assalam. Kucing saya diam asyik diam je taknak ckp. Air liur asyik meleleh. Lidahnya asyik terkeluar je. Mcm dia tgah ggit ssuatu. Bila sya nk buka mulut dia, dia mcm x nk bg. Apa prlu sya buat doktor?

    ReplyDelete
  43. Kucing saya demam dah 3 hari. Badan panas. Dua hari lps muntah dua kali. Taknak makan minum. Sejak mlm td saya perasan air liur dia mula meleleh dan berbau busuk. Saya ada menyuapkan kucing saya air dgn menggunakan syringe tapi dia tolak. Lps tu mcm tercekik. Kenapa ye? Saya rasa mungkin tekak dia sakit. Nak telan makanan minuman pun tak boleh. Bunyi mengiau pun mcm serak.

    ReplyDelete
  44. kucing saya sihat aktif bermain. mkn pon tkde masalah, cuma bile saya sentuh pada bibir die sy dapati bibir die basah. air liur die keluar. mcm mane tu ape masalah die.

    ReplyDelete
  45. hai dokter..saya nak tnya ..knp kucing saya air liur nya trkeluar..lidah ny juga sdikit kluar...bdan nya jgk pnas..dan dea jugak kurang aktif sdah..dan slera mkn jgk berkurang..boleh kah dokter jelaskan apa punca ny???n dan apa kah yang perlu saya lakukan supaya dea sihat kmbali...

    ReplyDelete
  46. pengalaman says kerana hormone kucing x stabil

    ReplyDelete