Wednesday, November 4, 2015

Suatu kisah yang perlu difikirkan bersama - diambil dari thehypermedia.com

Ia kisah seekor kucing yang dibakar di bahagian kaki belakang dan ekor.

Dan apa yang seterusnya terjadi si penjumpa hendak membawa ke klinik vet untuk rawatan. So bayaran untuk jumpa doktor sahaja dia bagitau dikenakan RM 160.

Bila jumpa doktor pula, doktor itu beritahu jikalau rawatan ini akan mencecah RM 800. Akhirnya berputus asa mereka untuk memberi rawatan.

Kemudian mereka cuba untuk memberikan rawatan sendiri di rumah kerana sifat kemanusiaan yang ada tak seperti di klinik vet tersebut.

Mula-mula ok juga untuk beberapa jam. Tetapi setelah 16 jam berlalu, kucing itu pergi jua.

Sadis tidak berperikemanusiaan apabila seekor kucing maybe dibakar dengan sengaja.

Juga sedih bila orang yang dipertanggungjawabkan untuk meletakkan kepentingan haiwan lebih penting dari diri sendiri mengelak untuk membantu secara ikhlas tetapi lebih bersikap kapitalis.

Berhati-hati bila berjumpa orang seperti ini.

Wallahualam


1 comment:

  1. Salam. Tumpang tanya. Saya ada terjumpa seekor anak kucing minggu lepas. Kecil, lemah tak bermaya. Takda mak. Saya assume dia baru berumur sebulan (belum check di clinic lagi). Mulanya dia taknak makan apa apa. Saya dah bagi mcm mcm makanan. Tiba tiba ada idea nak bagi dia bau ayam mentah. Surprisingly, dia cuma makan ayam mentah. Bila ayam tu direbus, dia taknak makan. Jadi ada kawan kawam terdekat yg bgtahu dia kemungkinan kena cacing perut kalau dia dah biasa makan makanan tersebut. Jadi saya berikan ubat cacing padanya semalam. Dia mula ada selera makan makanan lain. Tapi hari ni (23/12/2015 - 5pm) dia tiba tiba lemah tak bermaya. Adakah ini kesan drpd ubat cacing tersebut atau dia mula dijangkiti penyakit lain? Saya harap blog ini dapat membantu.

    ReplyDelete