Tuesday, January 24, 2012

Manfaatkan ilmu, memberi keuntungan pada semua

Salam sejahtera, Assalamualaikum pembaca,

Hari ini hari cuti, maka ingin saya berkongsi sedikit satu tazkirah ringkas yang saya baca. Harap ini memberi manfaat berguna untuk kita berfikir dan gunakan kelak. Oh ya, saya akan sambung kembali dengan tajuk-tajuk berkaitan kesihatan kucing dan haiwan, sedikit masa lagi. Cuma buat masa ini mari kita baca tazkirah di bawah, hasil bacaan dari sahabat Siti Salmiah, my friend dalam facebook.

dari Dr Muhaya

Pada 1960 kajian pada 1500 pelajar business school. 2 kategori mereka1. Mereka dalam bidang itu untuk mendapatkan wang sahaja ( 1245 orang) 2. mereka yang ingin menggunakan ilmu mereka untuk buat sesuatu yang mereka prihatin dan berminat (255 orang). Selepas 20 tahun 101 orang dari 1500 menjadi jutawan. 100 orang dari jutawan ini dari kumpulan kedua yang niat belajar untuk berbuat sesuatu keatas yg mereka prihatin bererti mereka ingin memberi manafaat melalui ilmu mereka. Sama kita renung terutama pelajar sekelian kita belajar untuk pencapaian dan pandangan manusia atau untuk ilmu yng memberi manafaat. Jika niat ingin membeti manfaat insyaAllah senang di dunia dan di akhirat. Manusiapaling kaya ialah mereka yang paling bermanafaat. Perhatikan apa kitabtaip memberi manafaat atau sebaliknya. Setiap perkara ditaip dicatit malaikat dan akan dipertanggungjawabkan.

Wassalam

1 comment:

  1. Assalamualaikum dr . Saya pelajar tingkatan 4 . Saya ingin menjadi seorang veterinar . Tetapi saya tak ambik aliran sains . Saya ambik aliran perdagangan . Boleh ke nanti saya ambik bidang veterinar dekat u?

    ReplyDelete

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...