Saturday, February 23, 2013

Masalah anak kucing yang tiba-tiba lemah demam

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,

Pernahkah anda dapat anak kucing pada mula sihat, berlari-lari umur lak dalam 3 bulan macam tu dan tiba-tiba dia berubah keadaan. Dia tiba-tiba demam lembik, taknak gerak sangat berak cair(bahasa kasar) pastu tak bergerak sangat seolah macam takde harapan.

Saya pernah menerima kes-kes anak kucing macam ni sewaktu bekerja dan buat locum di beberapa klnik vet dulu. Memang susah sikit vet untuk menangani kes macam ni, selalu ia berakhir dengan mati di atas meja. Ok tapi harapnnya juga tinggi untuk sembuh, asalkan vet yang ambil kes itu berdedikasi untuk spend almost 24 hours cari jalan sembuhkan ia.

Bila awak bawa ke vet, then vet tu akan check. Dia akan lakukan beberapa diagnostik test dan macam2 lagi. Vet yang tahu risiko kucing ini akan buat keputusan betul. Kebanyakan kes seperti ini kalau anda hanya diberi ubat untuk dimakan anak kucing anda oleh vet dan vet minta kucing anda dibawa pulang, peluang untuk kucing awak sihat dan kembali normal agak rendah.

Sebaiknya kes macam ni ada baik anda minta vet wardkan anak kucing supaya full attention diberi doktor haiwan. Anak kucing sama seperti bayi, mana ada doktor manusia akan minta awak beri ubat pada baby awak di rumah sahaja,In Sha Allah mereka akan minta baby anda di wad supaya full attention diberi. jadi lebih baik anak kucing anda dirawat dan di wad di klinik vet. Kebanyakan klinik vet pasti akan ada wad.

Apa yang dilakukan vet di wad nanti. Ok kebanyakan mereka akan beri anak kucing anda makan secukupnya, kalau anak kucing anda tak nak makan sekalipun mereka akan tolong suapkan. Lihat betapa dijaga sepenuhnya keperluan kucing anda. Malah perkara ini dilakukan at least 2 x sehari. Malah kebanyakan kes anak kucing mcm ini akna memerlukan air di masukkan ke dalam badan, iaitu iv drip. Dan perkara ini hanya boleh dibuat vet. So bagi saya chances untuk anak kucing survive macam ni 60% lebih tinggi daripada membiar anak kucing itu dirawat dirumah.

Saya harap anda memahami post kali ni, dan dapat panduan sebaiknya untuk kes melibatkan anak kucing. Jika ia terjadi pada anda, bawa ke vet dan vet tak offer untuk di wadkan itu suatu mistake, yang membuat chances anak kucing anda hidup lagi rendah. Try tanya vet jika anak kucing anda boleh diwadkan supaya perhatian 100% dapat diberi. Saya pasti anda mungkin sanggup untuk keluarkan belanja dalam beberapa ratus supaya anak kucing anda masih lagi diberi peluang untuk hidup at least 5 tahun lagi sebagai peneman hidup anda. Jangan fikirkan sangat hal duit, kerana anda akan dibalas dengan balasan pahala sangat besar malah kucing ini akan jadi saksi diakhirat supaya anda masuk syurga. In Sya Allah.

Itu sahaja dari saya, maaflah terlebih panjang. Kita jumpa lagi Wasalam

DR Hafidz

25 comments:

  1. Anak kucing sy bdn dia pns, lemah tu bermkna dia demam ke? Apa harus sy lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak guna kain basahkan sikit dan lap badan kucing ini untuk mengurangkan kepanasan kucing. Satu lagi kena baig minum air elektrolit mcm 100 plus atau air kelapa supaya ia kencing dan buang panas dalam badan lagi cepat. At least lakukan untuk 1 hari 1 mlm

      Delete
  2. Salam.. Nak tanya, kitten sy baru vaksin semalam. Hari ni kitten lemah and tidur saje. Macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Wan Zura ok vaksin ini first time kan. Kebiasaan kalau first time dan masih anak kucing maka dia akan ada sedikit panas badan, check badan panas tak. kemungkinan kucing untuk demam ada.. Jangan mandikan, bagi minum air banyak atau makan wetfood, pantau untuk 5 hari selepas vaksin. peratusan ada menunjukkan 10% kucing lepas vaksin dpt sedikit alergik dan demam. Bg minum air 100 plus guna picagari kalau blh, tapi jika selepas hari ke 4 still lemah bawa ke vet supaya ubat antibiotik boleh diberi.

      Delete
  3. Asalamualaikum .. ank kucing saya dlu cergas tp skrg dia lemah sangat bila angkat ja badan dia ringgan knapa ye ? And ap yg saya boleh buat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adakah anak kucing anda tidak pernah divaksin atau dberi ubat cacing. itu salah satu punca. Selain itu dia dalam keadaan shock maksudnya kekurang air dalam badan. Kalau boleh awak bawa ke vet, dia akan immediately bagi suntikan untuk kuatkan jantung serta suntikan air dalam badan. Kalau awak kat rumah cuma boleh bagi ia minum susu je, bancuh susu kambing suamkan dan campur dengan air. Bagi minum perlahan-lahan 1ml per 3 hours.

      Delete
  4. Salam... Ank kucing sy umur 2-3 bln... Pernah bg ubat cacing... Tk vaksin sbb tak betul2 sihat... Kucing jumpa tkda mak... Dulu ok je... Baru 2 hari monyok dan hari ni panas. Kepala dan badan panas... Takda selera mkn... Hari ni kecing 4 kali dan berak 2 kali. Berak pertama keras dan ada lendir...berak kedua cair... Dh suapkan minum dan mkn wetfood tp tknk. Dah bg amoxitab dan ubat cirit oren. Pun tk berubah. Apa patut sy buat... Perut dia dh kempis... Kesian sgt2...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum... kucing saya badannya nget kotorannyapun sedikit ada darah, dia jadi lemas tp makan dan minum tidak ada masalah.. kira-kira saya harus bagaimana ?

    ReplyDelete
  6. salam. doktor nak tanya, anak kucing sy umur dlm 5 buln, di lemah sampai jalan terhuyung hayang tapi dia still makan and minum. macam mana nak buat?

    ReplyDelete
  7. Salam doktor..anak kucing sya umur 3 bln lbih..slps sehari sya anta vet untuk vaksin..kucing saya mngalami cirit birit..sya anta boarding for 1week..tp still cirit birit sdh msuk 2 minggu..sya anta klinik dan doc situ ckp maybe allergy..sya pun beli lh wet food for allergy yg disarankn oleh doktor..tp kesian smpai 2 minggu x baik2 lg..ape ptut sya buat..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam, I want to ask something. Kenapa yer anak kucing saya kakinya menjadi lembik, contoh bila dia tengah berjalan dia akan sentiasa jatuh dan one time dia terbalik sendiri. I risau why??

    ReplyDelete
  10. Assalamulaikum doktor , kenapa kucing sya jalan terhuyung hayang + terbalik sendiri pastu asyik tido n duduk je ... lgi satu muntah bila try pgn perut dia rasa mcm keras

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum doktor..anak2 kucing saya umur dlm 5 bulan gitu.x pernah bg ubt cacing tp dlu masa diorg bwh umur 3 bulan saya ade bwk ibu ank2 kucing ni ke klnk haiwan utk suntik bg kurg bulu gugur.doktor ckp tu skli dgn ubt cacing..tp saya risau lately ni anak2 kucing sya kdg2 aktif, kdg2 x larat sngt..jln pun terhuyung-hayang..kdg2 trgolek sndri.kdg2 smpai trpksa bg minum air dgn picagari sbb takut kurg air..lps tu ok blk and then 2 3 hari lps tu jd blk..ade yg ok blk n ade yg smpai mati..so mcm mna ye doktor?ap pnyakit ni and mcm mna nk ubtkn?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum doktor..anak2 kucing saya umur dlm 5 bulan gitu.x pernah bg ubt cacing tp dlu masa diorg bwh umur 3 bulan saya ade bwk ibu ank2 kucing ni ke klnk haiwan utk suntik bg kurg bulu gugur.doktor ckp tu skli dgn ubt cacing..tp saya risau lately ni anak2 kucing sya kdg2 aktif, kdg2 x larat sngt..jln pun terhuyung-hayang..kdg2 trgolek sndri.kdg2 smpai trpksa bg minum air dgn picagari sbb takut kurg air..lps tu ok blk and then 2 3 hari lps tu jd blk..ade yg ok blk n ade yg smpai mati..so mcm mna ye doktor?ap pnyakit ni and mcm mna nk ubtkn?

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum. tumpang tanya, purata seekor ibu kucing beranak berapa ekor? dan hari yang pertama anak kucing dilahirkan bergerak atau tidak? adakah anak kucing itu mati? saya baru pertama kali bela kucing yang beranak, jadi saya tidak tahu pasal kucing bila beranak dan bagaimana keadaan anaknya. terima kasih

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum. tumpang tanya, purata seekor ibu kucing beranak berapa ekor? dan hari yang pertama anak kucing dilahirkan bergerak atau tidak? adakah anak kucing itu mati? saya baru pertama kali bela kucing yang beranak, jadi saya tidak tahu pasal kucing bila beranak dan bagaimana keadaan anaknya. terima kasih

    ReplyDelete
  15. Salam doc, semlm seekor kucing sya dlm umur 6 bln mati.Hari ni 2 ekor lgi mati. Simptom yg sya dpati kucing2 ni dmam & mulut berbau busuk & berair. Sya dh bwa ke klinik & d beri suntikan antibiotik,tpi hari ni mati. Kucing sya x vaksin. Sya masih ada 7 ekor kucing.Adakah klau kita kuarantinkn blleh mbantu?

    ReplyDelete
  16. Salam doc, semlm seekor kucing sya dlm umur 6 bln mati.Hari ni 2 ekor lgi mati. Simptom yg sya dpati kucing2 ni dmam & mulut berbau busuk & berair. Sya dh bwa ke klinik & d beri suntikan antibiotik,tpi hari ni mati. Kucing sya x vaksin. Sya masih ada 7 ekor kucing.Adakah klau kita kuarantinkn blleh mbantu?

    ReplyDelete
  17. Salam. Nak tanye , kalau kucing ni dia semalam dia aktif sangat . Sangat sangat aktif. Lepastu hari ni dia tak berapa aktif. Dia tak nak makan. Minum air je. Lepastu dia jalan selangkah dua langkah lepastu duduk balik.Bila chek, pegang dia . Kucing tu tak sakit pun.nak buat camne

    ReplyDelete
  18. Salam, kucing saya umur 8 bulan, minggu lepas kami hantar dia ke vet untuk ambl vaksin. Lepastu sekarang dia macam tak larat. Dia x boleh bangun. Kaki dia mcm x boleh support badan dia untuk berdiri. Kalau jalan pun mcm terhuyung hayang. Dia makan nak je, cuma sebab dia tak boleh nak berdiri betul2 so dia susah sikit nak makan, kena suap. Pastu sekarang dia suka tidur je. Kawan kata suruh bawak gi vet, sebab takut saraf dia terputus ke. Boleh eh macam tu? And tu sebenarnya kenapa ya?

    ReplyDelete
  19. As salam..saya ade seekor anak kucing berumur 6 bulan..cergas dan sihat..baru2 ni dia tiba2 jalan terhoyong hayang..kemudian perasan ada luka pd ekor dan punggung mgkn perbuatan kucing jantan..bawak gi vet doktor kata dia trauma dan diberi ubat antibiotik..ubat radang..ubat multivitamin..masa check dimulut doktor tu kata x de ape2 sakit..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  20. Kucing sy baru 1 bulan 2 minggu sblm ni dia aktif tp smlm petang tiba2 dia jd lemah x bermaya tidur je.. makan x nak minum mmg tak la.. tp bawak g vet td pagi vet cuma bg vitamin cecair ubat telinga ngan wet food.. dia kata x de ape.. tp td dia nak makan menyusu ngan mak dia tp lepas tu dia lemah balik x nak begerak🥺🥺🥺rasa2 sy kene bawak balik d vet lain tak utk cek..

    ReplyDelete
  21. Aslm doctor..Anak kucing Saya 3 bln sihat jer cergas tapi tiba tiba keesokan tu Jadi lemah Jalan terhuyung hayang tapi still Makan dan minum

    ReplyDelete

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...