Friday, August 27, 2010

Pernahkah anda melihat tanda-tanda kucing dijangkiti ringworm (dermatophytosis)...

Sebagai permulaan saya ingin meminta maaf jika lama sudah tidak menulis dan berkongsi ilmu di blog ini. Terima kasih kepada anda yang sentiasa mengunjungi blog ini.

Dermatophytosis atau bahasa mudah ringworm, kadang-kadang dipanggil cacar adalah suatu penyakit kulit yang biasa dijangkiti kucing kita. Ia merupakan masalah fungus dan ejen yang dikenal pasti penyebab ialah Microphorum canis, Trichophyton metagrophytes dan mycrophorum gypseum yang menjadi kebiasaan.

RINGWORM APA?

Ringworm tu sebenar kulat ke cacing? Orang mungkin salah anggap apabila disebut kucing anda dijangkiti ringworm, maka ini adalah masalah cacing. Ringworm itu diberi nama kerana penyakit ini akan membentuk tompok relung merah seperti cincin dan dilihat pertama kali seperti cacing. Hakikatnya ianya bukan cacing tetapi adalah memudahkan kita untuk mengenal pasti tanda-tanda jangkitan.

DIMANA KULAT INI BERADA?

Bagaimana pula kucing anda boleh dijangkiti, melalui udara? air?...Sebenarnya ia berpunca kebiasaan kucing kita yang suka menggali tanah. Tanah pula mempunyai organisma pelbagai dan salah satu ialah Microphorum gypseum. Ada juga antara kucing kita yang gemar menangkap dan memakan tikus dan sekumpulan dengannya, maka dari situ juga Trichophyton metagrophytes akan menjangkiti.

ADAKAH SEMUA KUCING TERDEDAH?

Tetapi kena ingat tidak semua kucing akan mudah dijangkiti. Kebiasaan kucing pada umur 12 bulan ke bawah yang lebih mudah mendapat penyakit ini. Malah kucing yang berbulu panjang dan lebat juga dilihat lebih mudah mendapat jangkitan ini kerana mereka mudah stress kerana berbulu panjang.

BERJANGKIT?

Berhati-hati jika anda merasakan kucing anda mendapat penyakit ini, ia mudah berjangkit ke kucing lain dan juga ke manusia melalui sentuhan.

TANDA DIKULIT

Bagaimana rupa atau tanda-tanda kucing dijangkiti, ianya dapat dilihat jika kucing kita ada tompok-rompok bulu yang gugur dan kita lihat kawasan tompok itu bulat. Kawasan-kawasan yang biasa anda akan meilhat tompok ringworm ialah di kawasan kepala dan kaki. Walaubagaimanapun tempat lain juga akan dapat dijangkiti jua.

Ia akan dilihat berwarna kelabu dan kadang-kala kemerah-merahan, kucing juga akan kegatalan, kulit kawasan dijangkiti akan menjadi kering dan kelihatan seperti ada kelemumur.

Untuk gambaran jelas tengok sahajalah contoh-contoh kucing dan kulit yang telah dijangkiti.

GAMBAR-GAMBAR


Kucing ini mempunyai tompok alopecia di suku kaki hadapan kanannya yang berwarna kemerahan. Hati-hati ketika memegangnya kita juga mudah kena.


Yang ini pula dapat dilihat tompok ringworm di kawasan atas kepada dan agak kelabu tidka kemerahan.


Beberapa tompok ringworm di hujung kaki hadapan, kelihatan ia agak kering, keras dan mungkin kelihatan seperti kelemumur.


PERHATIKAN. Ia telah berjangkit kepada manusia dan selalu juga dapat dilihat di kawasan tangan, lengan, berwarna merah dan saiz lebih kurang syiling 50 sen. Pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan diri setelah menguruskan kucing, perlu dicuci sebersih-bersih tangan anda dengan antiseptik atau sabun.


Ini dikira jangkitan telah sampai ke tahap kronik, tompok ini telah membesar dan bermerah. Malah jika dipicit akan keluar cecair.


Tompok ringworm ini sudah kering dan cuba perhatikan dengan dekat terdapat kerumping-kerumping seakan-akan kelemumur.


Anak kucing ini dijangkiti ringworm di kawasan atas mata kanannya.




Bagi kucing berbulu panjang seperti Parsi, Main Coon. Anda perlu menyelak bulu kucing anda selalu supaya dapat dikesan jika kucing anda dijangkiti ringworm seperti di atas, ianya kadang-kala hanya sebesar 10 sen.


Ini adalah kesan jangkitan ringworm pada manusia. Ia kelihatan seperti jangkitan awal kerana masih tidak kemerahan dan struktur kulit juga tidak berubah lagi.


Inilah penjenayah yang kita cari, fungus yang menjadi punca dermatophytosis


Kasihan kucing ini, adakala apabila kucing mendapat jangkitan ini mereka akan menjadi kurang aktif, tidak lagi seceria dulu kerana jangkitan ini membuat kucing tidak selesa.

INGAT! APABILA KUCING ANDA MEMPUNYAI TANDA JANGKITAN SEPERTI DI ATAS, PASTIKAN ANDA SENTIASA MEMBASUH TANGAN DENGAN BERSIH, BAWA KUCING ANDA KE VETERINAR YANG BERDEKATAN DENGAN SEGERA. JIKA ANDA MEMPUNYAI TANDA PENYAKIT YANG SAMA, JUMPALAH DOKTOR MANUSIA DENGAN SEGERA.

No comments:

Post a Comment

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...