Friday, August 20, 2010

Rumusan Program Imunisasi Kucing Di Malaysia

Baiklah sebelum ini diterangkan secara mendalam jenis dan kategori vaksin untuk kucing yang ada di negara kita. Bagaimana pula penyakit Rabies atau ramai panggil sebagai anjing gila. Rabies di Malaysia telah dikawal ketat penularannya malah tidak ada satu pun kes Rabies dilaporkan sejak kerajaan mengambil langkah awal dengan mengkuarantinkan haiwan yang masuk ke Malaysia melalui semua jalan perhubungan serta membuat saringan kesihatan untuk haiwan. Jika ada simptom atau sejarah haiwan tersebut mempunyai kaitan dengan Rabies atau berasal dari negara mempunyai penularan Rabies maka haiwan itu akan dihalang masuk ke Malaysia.

Secara keseluruhan program imunisasi kucing di Malaysia bermula pada umur kucing 8 hingga 12 minggu mengikut jenis vaksin yang diberi.

Mengapa 8 minggu ke atas barulah kucing boleh diberi perlindungan vaksin? Anak kucing daripada lahir mereka akan meminum susu emaknya. Daripada susu emak kucing mereka menerima perlindungan sistem imuniti melawan penyakit atau dipanggil 'maternal imuniti'. Setelah umur 8 minggu hingga 12 minggu imuniti yang diberi daripada susu emaknya akan berkurangan. Malah rata-rata umur emak kucing tidak lagi menyusukan anaknya atau dipanggi pisah susu daripada umur 6 minggu. Ini bermakna setelah anak kucing anda tidak lagi menerima imuniti daripada susu, maka mudahlah mereka terdedah kepada pelbagai penyakit. Oleh itu sesuailah diberi vaksin bermula pada umur 8 hingga 12 minggu.

Setelah dos pertama diberi, kucing anda perlu mengulangi dos kedua lebih kurang 4 minggu seterusnya bagi memberikan lagi ketahanan imuniti. Akhir sekali, anda hanya perlu ulangi vaksin secara tahunan.

Diharap dapatlah memahami secara ringkas, imuniti yang perlu diberi kepada kucing kesayangan anda. Sebarang masalah atau soalan berkaitan vaksin janganlah malu-malu bertanya kepada saya atau berkunjung ke klinik veterinar anda berkaitan, doktor veterinar sangat sedia membantu.

Segala yang baik datang daripada-Nya, segala yang buruk dan kurang datang daripada saya hamba-Nya yang lemah. Wassalam

No comments:

Post a Comment

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...