Wednesday, December 14, 2011

Don't do thiS!!! Jangan lakukan ada kucing anda

If you see your cat macam nak demam or demam..Panas lak badannya, kemudian monyok tak nak makan. You dah sumbat dah makanan pun dimuntahkan balik. Soo konfirm your cat tak sihat, dan demam..You pun terfikir satu plan... jeng, jeng

SALAM semua,

Itu adalah intro situasi maybe boleh berlaku pada kita semua kalau anda lihat kucing yang comel itu berada dalam tahap kesihatan yang sangat kureng.. Dan kita pun buat andaian hmm

HHMMM kalau aku demam aku makan panadol atau nama paracetamol atau nama drug itu acetaminophen.. kemudian aku pun tido rehat. Esok sureee sangat aku dah tak demam. Horeey lalu dengan bijak kita bagi kucing kita bagi makan panadol tak kisah jenama apa pun, Actifast ker, Mestrual ker, Soluble ker, so kita ingat kalau kucing mesti kena bagi 1 biji.





Oppss anda semua dah pun membunuh kucing anda. Saya nasihatkan jangan bagi ubat itu pada kucing. Kerana panadol manusia adalah racun atau toksik pada kucing. Sekali makan tak kira sebiji pun mampu membunuh kucing tanpa rawatan segera. Ianya seperti menyuruh diri kita makan racun arsenik, konfirm you will die..

Kenapa kucing tak leh makan ubat tu. Sedangkan ia boleh sembuhkan demam.. Hoho saya akan bagi tau kenapa pada post akan datang. Tapi yang penting, PERKARA PERLU DIINGATI HARI INI DARI SAYA IAITU - JANGAN BAGI KUCING MAKAN PANADOL TAK KIRA DARURAT SEKALIPUN.



Anda pergi taip di internet, google ker.. acetaminophen or paracetamol toxicity on cat. Sure banyak artikel mengharamkan pemberian panadol pada kucing. Dah banyak kes di klinik mahupun sewaktu belajar dulu dpt melihat problem ni.

Setakat sini sahaja ingatan saya....Wassalam




Dr H

No comments:

Post a Comment

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...