Tuesday, July 24, 2012

aDAKAH BAWANG PUTIH ATAU gARLIC SELAMAT UNTUK KUCING ANDA?


Penggunaan bawang putih dalam haiwan peliharaan mungkin telah disalahfaham. Bawang putih dapat memberi juga manfaat dan ia juga boleh memudaratkan, bahkan maut kepada kucing. Apabila bawang putih berbahaya, ia menyebabkan anemia teruk atau kekurangan sel darah putih.




Kesan anemia bawang putih
Kucing yang mempunyai anemia akan mengalami denyutan jantung yang pantas kerana mereka tidak mempunyai keupayaan untuk membawa jumlah oksigen yang normal dalam darah mereka. Jantung haiwan kesayangan anemia berdenyut lebih pantas untuk mengedarkan oksigen dan menyimpan otak, buah pinggang, hati, dan otot berfungsi.

Sumsum tulang haiwan kesayangan kucing anda yang anemia cuba untuk menghasilkan RBCs baru pada kadar yang pantas, menarik nutrien, termasuk zat besi iaitu iron dan vitamin B daripada makanan dan tisu mereka. Limpa atau spleen membesarkan kerana ia berfungsi untuk mengenal pasti dan mengeluarkan semua RBCs yang yang telah dirosakkan oleh bawang putih. Jika badan tidak bertindak balas dan mengekalkan tahap hemoglobin yang normal, haiwan kesayangan akan memerlukan pemindahan darah atau perlu dapatkan bekalan darah dari kucing lain untuk terus hidup.

Mengapa kucing begitu mudah untuk bawang putih?
Kucing adalah lebih terdedah kepada anemia bawang putih akibat daripada anjing kerana hemoglobin kucing adalah berbeza daripada anjing-anjing. Hemoglobin adalah bahagian RBC yang membawa oksigen. Molekul dalam hemoglobin telah dioksidakan oleh sulfoxides dalam bawang putih, dan ini  merosakkan RBC secara kekal. Limpa akan menapis RBC dan membuang mereka yang mengalami kerosakan, menjadikan darah kucing anda tidak pekat tetapi cair Ujian darah menunjukkan kami bagaimana "cair" darah adalah dari jumlah hematokrit atau pack cell volume dan slaid darah menunjukkan kita yang Heinz body duduk dalam sel-sel darah merah.

Apakah dos toksik bawang putih?
Dos toksik untuk haiwan peliharaan adalah 1-2 ulas / kg, jadi haiwan peliharaan 4-kg menerima 4 atau lebih ulas sehari boleh mati. Satu sudu teh serbuk bawang putih adalah sama dengan 1 ulas. (Ulas bawang putih dan satu sudu teh serbuk bawang putih berat kira-kira 9 g.) Jadi, 4 sudu teh serbuk bawang putih (36 g) akan menjadi toksik kepada haiwan kesayangan 4 kg, seperti kucing purata anda.

Apakah dos yang selamat bawang putih?
Dos yang selamat bawang putih untuk kucing yang sihat adalah sekeping bawang putih 2-3 ulas kali seminggu. Walaupun ini dos bawang putih yang selamattetapi ia tidak cukup untuk deworm haiwan kesayangan atau menyembuhkan penyakit virus, ia mungkin merangsang sistem imun yang baik. Di samping itu, bawang putih mampu menyediakan "haba" untuk badan dari perspektif perubatan tradisional Cina (TCM), dan "haba" adalah bermanfaat untuk haiwan kesayangan lemah, kesejukan,demam, atau lebih tua.

Sekiranya terdapat gejala anemia; gusi pucat, degupan jantung yang pantas, edema, lemah, demam kuning. Jika mana-mana ini berlaku,segera ke Vet berhampiran.

Semoga anda mendapat sedikit manfaat darinya.

No comments:

Post a Comment

Selamat Berpuasa, Ahln wasahlan Ramadan 2024

 Selamat tahun baru 2024 Serta selamat menyambut kedatangan Ramadan 2024 Sedikit sahaja lagi kita nak sambut Syawal Tapi seperti biasa bulan...